:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Thursday, October 22, 2009

cinta adalah fitrah yang suci

maaf yer kali ni entry aku tidak lagi seram, jiwang karat, lucu atau merapu-rapu.. hehe tapi aku nak bagitau ni. aku kan.. aku.. nak cakap pasal cinta. kamu pernah bercinta tak? aku PERNAH dan sedang bercinta.. ewah2.. ok2 mari aku senaraikan siapa yang aku cintai

  • Tentulah cintakan ALLAH dan Rasul-NYA
  • cintakan mak ayah aku.. ~~~ rinduuu..~~
  • cintakan keluarga-keluarga aku
  • cintakan suami aku.. err kalau aku dah kahwin laa..hehe
  • cintakan sahabat-sahabat aku
  • dan aku mencintai ilmu yang luas untuk dipelajari
  • lastly... aku akan mencintai sesuatu yang mendatangkan manfaat pada aku laa..cth : dunia ni. udara, air, pokok2, katil, makanan, dan moto aku..ngee byk lagi la!!!

ok2.. tu laa tujuh yang tersenarai.. mybe banyak lagi tapi aku letak tujuh jer sebab afdal kan.. eheh..

yang pertama cintakan Allah dan Rasul-NYA.. sebab apa, sebab kita kan islam.. dan itulh kewajipan kita.. tapi hari ni aku nak bincang pasal cinta aku pada mak ayah aku.. dan cinta aku buat suami aku.. ** huhuuuu~~

agak mencabar tu nak cerita cintakan suami tu.. adeeeh..



****************


"hello mak, mak rindu akak dak?"

tanyaku dalam nada sedikit sebak.. entah kenapa aku rindukan emak, rasa macam nak menangis bila suara mak bergema di talian..

"hello anak mak.. rindu laa kat anak mak ni.. anak manja mak buat apa tu?"

suara mak riang seperti selalu. aku sungguh tenang. rasa hilang segala masalah yang terbuku di jiwa.

"akak ngah makan dengan aslam ni.. mak, akak tak reti nak pujuk dia. dia merajuk ngan kak.."

aku mula mengadu

"laa jangan dok gaduh2 laa.. pakat elok2.. tengok macam mak ngan pak.. merajuk biasa laa.. bergaduh sikit2 pon biasa laa.. tapi jangan sampai terbawak2.. jangan sampai rosak rasa kasih sayang tu.. meh mak cakap ngan dia.."

ujar ibuku setelah aku lama mendiamkan diri. mungkin mak dah rasa bimbang..

"hello mak.. oo ni kami kat kedai makan.. hehehee.. saja mai pujuk dia.. merajuk plak dah ni.. pujuk bawak makan tomyam ja..hehehe.."

aslam bersembang dengan mak.. **amboiii dia yang merajuk tadi tuduh aku lak!! eeee~~~

kemudian lama jugak mereka bersembang.. ** aku agak mesti mak dok bagi ceramah kat dia.. haha padan muka!

aku hanya memandang makanan yang baru sampai.. hambar dan tiada mood mahu makan.. kenapa tah angin aku lain macam hari ni..


*****************


"tadi mak kata apa tau?"

tanya aslam sewaktu aku menjamah makanan

"apa.."

jawabku ringkas.. dan takda mood mahu bercakap

"mak kata sayang sajer nak manja2 dengan abg sebab sayang jauh dari mak. mak suruh abang jaga sayang elok2.. mak tak bagi kita bergaduh.. sayang ok tak?"

aku menjuihkan bibir dan menjawab dengan nada terlalu lemah

"...ok.."

tah kenapa aku masih belum bersemangat mahu bercakap.. huu~~~

"sayang, pada sayang.. siapa abang di mata sayang?"

tanya si dia.. mungkin dia mahu lihat aku bercakap seperti biasa.. yaa, aku suka bercakap. aku suka berceloteh. aku suka ketawa.. aku suka bila kami sama2 ketawa.. cuma hari ini aku bukan begitu..

"hmm.. sebagai bakal suami, jika dah berumahtangga nanti, jika Allah kurniakan rezeki, aina nak lahirkan anak2 untuk abang.."

agak sebak untuk berterus terang.. selalunya aku tak pernah jawab soalan tu baik2.. aku selalu main2.. aku selalu buat lawak.. tapi tadi.. aku terlepas cakap.. aduhaii.. aku dah teremosi..

dan tak sampai dua saat air mata menitis dipipi.. bayangkan kat kedai makan tu aku menangis! *** ooo arr malu kat org..!

dan aku pandang dia.. wajahnya juga menahan sebak.. lelaki laa katakan.. ego tinggi.. dan dia menghulurkan tisu je laa kat aku.. *** huh tak romantik! org tolong laa lapkan ke.. ekekeeee




*********************


apa motif aku cerita ni? haa maknanya disini, aku nak bagitau bahawa aku rindukan mak aku. dalam hal pasangan atau apa jer aku akan tanya mak aku. sebab mak aku adalah motivasi aku. adalah contoh buat aku. mengapa mak dan ayah bahagia sedangkan umur mereka masing2 sudah lanjut. mak aku 67 tahun sudah.. ayah aku 87 tahun.! tapi mereka bahagia...

hanya mak aku jer dapat selesaikan masalah aku.. kalau aku tak col mak aku waktu tu mybe aku dah jadi bisu dah kot sampai last..

huuu aku selalu cakap ngan mak aku macam ni..

"mak doa kat kak tau. akak nak exam tak lama lagi.."

aku selalu suruh mak aku doakan aku..

"yaa mak doa aih dok lam kebun masa dok motong (menoreh) getah pon mak doa.. mak kata kat pokok suruh doa sama kat anak mak.."

dan waktu tu.. aku tahan lagi.. aku tak nak menangis.. tapi kenapa waktu nak mintak tolong saja, mesti ada mak? aku kecian nak luahkan kat mak. aku takot mak risaukan aku.. tapi mak setia mendengar.. kadang2 aku tak nak cakap tapi mak pujuk aku.. mak macam tau kalau hati aku tak senang.. mak macam tau kalau aku ada masalah.. kenapa?? mana mak tau?

yaaa jawapannya mudah, sebab mak yang didik aku, mak mengandungkan aku, mak melahirkan aku.. mak yang menyusukan aku. mak yang mandikan aku masa kau kecik2 dulu, mak yang masak untuk aku, mak yang selalu bagi aku ubat kalau aku sakit, mak yang selalu doakan aku, mak laa segala-galanya... walaupun kami jauh! wlaupon jarak sangat jauh memisahkan kami!!

mak tetap mak.. dan aku tetap anak mak.. aku tetap merindui mak dan mak juga merinduiku..

aku rindu mak..

ayah? kalau aku cakap ngan mak, mesti aku dengar suara ayah sama.. kalau ayah tak betul2 cakap ngan aku, aku dengar suaranya jauh sedang berpesan dan ingin pesanan itu disampaikan oleh emak kepada aku..

tadi juga aku cakap ngan bapaku..

"pak sihat dak?"

tanyaku..

"pak sihat, tapi dok batuk2 sikit.. pak dah tua selalu tak sihat laa cek.."

kata ayah buat aku kemudian risau pula.. sebak yang dari tadi aku tahan kini semakin teserlah.. tapi aku masih bertahan..

"laa pak makan la ubat tau.. pak doakan akak jugak tau.. akak dah nak peksa (exam) tak lama lagi"

"haa ni ambik doa ni pak selalu baca kat anak2.. supaya kita jadi kaya dengan ilmu.. pak dok amal ni tengok anak2 semua dah berjaya.. pak bagi kat akak nak dak?"

"nak.. nak.. macam mana pak, akak ambik buku tulis naa.."


dan bapaku berkongsi doanya kepadaku.. sungguh aku bertuah.. sungguh aku paling bertuah.


aku masih ada mak dan ayah yang ambik berat pada aku.. yang selalu bagi aku dorongan dan semangat.. yang menyembuhkan aku dari segala kelukaan.. yang membuatkan aku asyik terlena dalam buaian..

aku teringin nak jadi budak2.. teringin nak kembali ke satu masa dulu.. andai laa aku dapat putarkan waktu.. hmm tapi apakan daya, usia makin lama bermakna hari makin singkat untuk aku berangkat ke destinasi yang lain...



************************

huhuuuuu~~~ entry ni dah lari tajuk.. sorry.. aku rindu mak ayah laa~~~..




************************

kesimpulannya...



Cinta Adalah Fitrah Yang Suci

Islam adalah agama fitrah kerana itulah islam tidaklah membelenggu perasaan manusia. Islam tidaklah mengingkari perasaan cinta yang tumbuh pada diri seorang manusia.

Akan tetapi islam mengajarkan pada manusia untuk menjaga perasaan cinta itu, dirawat dan dilindungi dari segala kehinaan dan apa sahaja yang mengotorinya.

"Sebuah pernikahan dalam islam diharapkan dapat memayungi pasangan itu untuk menikmati kehidupan yang penuh cinta dan kasih sayang dengan mengikat diri dalam sebuah perjanjian suci yang diberikan Allah Subhanallahu wa Ta’ala."

"Kerana itulah rasa cinta dan kasih sayang ini sudah sepatutnya merupakan hal yang harus diperhatikan sebelum kedua pasangan mengikat diri dalam pernikahan. Kerana inilah salah satu kunci kebahagian yang hakiki dalam menghadapi masalah rumahtangga nantinya."

kalu aku dah betul2 bersedia untuk berkahwin... aku nak belajar bagaimana mak dan ayah aku bercinta sehingga aku sayang pada mereka.. aku nak tahu apa rahsia mereka sehingga mereka tidak pernah mahu mengabaikan aku.. dan aku ingin jadi seperti mereka... bercinta sampai ke tua. setia...

aku nak jadi macam mak ayah aku yang tak putus2 mendoakan yang terbaik buat aku.. aku sayang mereka!



*****************

"sayang nak kahwin ngan abang?"

"takmau.."

tapi aku kemudian tunduk dan tersenyum malu.. hahahaha.. biar betul awang ni? hahaha dah jadi sultan pencen pon ada hati nak kahwin ngan aku.. hahahahahaha!!!! **jgn mareh eh.. hihihi

psss: kamu?? dah kahwin lom?!

17 comments:

sI tEDI said...

sob sob sob.. touching lah aina.. :(

mungkin sbb aku x brapa rapat dengan mak aku..

kamu beruntung... :)

jaga cinta kamu elok2 ye aina.. :)

eyena said...

takde laa tedi, sama jer kita..

mulai hari ni kamu leh laa baik2 ngan mak kamu kan.. kalau dia masih ada..

jika sekalipon dia sudah pergi tanpa sempat kita meluahkan syg padanya, kita dapat tunjukkan dengan doa2 kita kan.. :)

huu rindu plak nak balik umah.. adehh

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

rindukan mak jugak
nak balik...
huhuk

eyena said...

huuu.. sama laa kita.. uwaaaa..

masshah said...

Moga cik eyena sihat..Sayangi dan Doakan ibu selalu moga hidup diberkati selalu;)..

eyena said...

alhamdulillah sihat..

insyaALLAH... saye akan selalu sygkan emak saye.. sayangkan juga ayah saye..

tanpa mereka siapalah kita.. kan kan kan...

aslam said...

rindunyer rase kat mama abah..depa kat kg la ni..

rindu kt mak pak sama...

tima kasih sayang...bagi peluang ni..

eyena said...

ahaii sabaq naa.. esok depa balik laa tue..

aslam said...

dak balik lagi nie...uwaaaaaaaa..hehehe..
malu I.hahaha

eyena said...

haha menagis yer dah tua2 pon menangis ni.. alalalaaa nah2 singgit 50cen.. macam biasa laa.. p nangis jauh2.. hahahaa

aslam said...

uwaaaaa.sampai ati kamu...heee.
sayang.selamat exam...
gud luck bby..

Budak Malu818 said...

hehe..
seriusnye,muka mak ayah awak..
mcm mane ek,nk kekalkan hubungan wlaupon kite ney saling berjauhan?

eyena said...

hehe dah tua2 dah.. nak ambik gambo kan tak de laa biasa sgt.. tu yg serious jer tu muka depa..

kalau duduk berjauhan? call lah.. hehe.. sms ke mms ke 3g. email.. or luahkan kat blog bagi dia baca..

tentu dia rasa dihargai walaupon ada jauh dari kita.. ewah2..

ZIRAFAH MUDA!! said...

eyena.. best nyer ade mak camtu..huhuhu

eyena said...

zirafah muda!!:

best sgt2 taw.. hee syukur..

aslam said...

uwaaaaaa.ku nk rase bhagia mak jugakkk...rinduuuuuu..please

eyena said...

heee nanti bulan 12 nanti p jumpa mak tau.. heee