:: mereka Terhebat ::

Tuesday, March 24, 2009

ARTIKEL : MCM MANA NAK TUKAR LAYOUT & TEMPLATE??

hehe salam sejahtera kepada semua yg membaca.. terima kasih kerana sudi membaca. ewah2.. sebenarnye ni atas permintaan yg datang chat2 kat blog ni laa.. so artikel ni aku postkan.. nama apa tah ex-UM?? aku pon tak kenal..
kepada ex-um, takde blog ker? kalau nak tahu mcm mana nak cantikkan blog mesti ada blog kan kan??.. hee link2 laa kita..
hee ok2.. mula2 kalau nak kasi cantik2 kat blog kena laa ada blog dulu. cara buat blog tu just register n follow je arahan kat blogger.com kan.. then dah siap blog nak tamplate and layout yang syok2 plak kan.. pon senang jer.. rahsianye?? dah tak jadi rahsia pon.. yg penting rajin explore. sebab aku pon explore sendiri je tau2 jumpa. tipsnye kan kalau laa u all minat nak ada tamplate mcm aku laa katakan, masuk blog aku, click je kanan then "view source" haa tgk laa theme url. then masuk je alamat tu. jumpa laa dengan adik beradik theme dalam adress tu.. banyak n mcm2 jenis dan corak serta bentuk.. haa faham ke eh apa aku cakap ni? ahai. ok2 aku tunjuk gambar jugak eh..
ok mula2 masuk je blog org yg korang suka templatenye and view source.. cara ni senang daripada u all nak search kat yahoo ke google ke laman2 web tentang template.. haa.. kalau rajin tu leh laa cari sendiri laman webnye eh.. then..
dah "view source" tu u terpampang laa notepad tentang blog yg u all nak tau mana dia dapat template tu.. cth: template aku from infocreek.com.. so u all just copy je adress, paste kat adress barr u all and enter laa dalam laman template tu.. hahaii.. faham ka.. compius aku ni..ish2

dah masuk kat laman web yg ada template tu u all kena laa download plak templatenye.. haa jangan main copy paste je code ke ape kang tak menjadi hilang laa semua karya seni u all sebelum ni.. rugi kan..

so download laa.. jangan pilih yg "open" tp pilih laa yg "save". and save laa kat lam laptop or computer u all ok??.. coz..

step seterusnye u all kena masuk kat lam u all punya "layout" tau ambik kat "edit HTML".

then "browse" template yg u all save as zip file tu tadi..haaa baru upload template tu.. setkat ni ok kan..?
INGAT..!!! sebelum upload tu kan u all kena laa baca dlu notepad or arahan yg disediakan untuk u all bagi memastikan semua yg u all buat ni tak sia2 dan menjadi. sebab apa kan, kekadang kalau u all tak dengar arahan yg diaorg mintak so memacam masalah tau. kang hilang wedget laa apa laa.. hehe so berhati2 dan pandai2 laa baca arahan yer.. lagi satu jangan mudah putus asa.. hee yg penting berani.. aku pon tak pandai bab2 ni.. aku pon explore sendiri. sungguh..! aku cari sendiri template tu mcm yg aku bgtau ni laa aku buat. akhirnye blog aku jadi gini.. haha tp bukan laa lawa mana pon. aku bukan belajar bab2 ni.. yg aku tau g fakulti pendidikan dengan Akademi Islam.. tp tu laa kita ni kena laa serba boleh kan kawan2 kan.. heee so semoga berjaya tukar template yer..heheheh...

No comments: