:: mereka Terhebat ::

Monday, August 24, 2009

angin Ramadhan bertiup lagi..

hari ni dah 3 hari rupanya ramadhan tiba membawa sinar dalam kehidupan kita semua.. dan oleh itu aku tukar laa lagu kat blog ni.. hehe yer laa bagi kawan2 tak lupa niat puasa tau..

bagi saudara2 yang boleh berpuasa selama sebulan tu niat laa awal2 ni nak puasa sebulan tau.. hehe bagi saudari2 plak niat je laa sampai cuti (uzur, mc , makzurah, period, err paham2 laa kot..) past "cuti" niat lagi nak puasa sampai hari yang ke 30.. hehe

bukan apa nanti kita buat2 lupa niat, kan rugi laa 1 hari yang mana pahala ibadat kita 70 kali ganda.. ahaii jadi jangan ponteng2 puasa tau.. kalau dulu2 masa aku kecik2 mak selalu kata..

"kalau puasa tak cukup tak bagi duit raya"

haa mcm tu laa, masa tu kita nak ganjaran dan kita belatih berpuasa. bila kita dah boleh berfikir, kita belajar, baru kita nampak apa ganjaran yang lebih mewah.. ganjaran pahala 70 kali ganda.. haa dan di bulan yang penuh keberkatan ni laa kita banyakkan ibadat..

yang penting amalan2 kita di bulan ni kita jadikan titik permulaan dan diteruskan di bulan2 akan datang.. hehe jangan ingat nak raya jer.. chewah.. ada gaya ustazah plak aku kan.. ehem..


*****************

err tu baru muqaddimah tu.. ngee sory semua.. aku dah seminggu tak update kan, bukan apa.. aku balik kampung.. hehe dan puasa 1st hari tu kat kampung tau.. syok sgt berbuka dgn mak ayah, adik2 and anak2 buah.. meriah.. past tu g trawih sesama.. ahaii..

best tau kat rumah.. aku malas nak citer banyak ni.. tgk je laa gambo2 eh.. hehe..



ahak.. tu aku and anak2 tu.. anak menakan *anak buah (anak saudara).. ngee kat umah..


***************************


happynye kan.. tu masa kat kedai.. mak aku boring2 meniaga laa kecil-kecilan.. lam gambo tu ada abang Mat and kak su serta anak2 mereka.. ada adik and his wife dn mak..


ayah takde lam gambo sbb ayah aku semangat dok dengar ceramah kat dewan sebelah kedai kami.. aku lak tukang ambik gambo.. ngee..


***************


ahaii satgi aku nak cite pasal kampung and apa yang aku buat sepanjang seminggu ni eh.. sekarang dah nak masuk waktu berbuka lak.. ahai hari ni kat kolej ni aku makan nasik lauk ayam goreng ngan buah epal and air anggur..


hehe.. kalau kat umah ni confirm ada kuih2 yang berjenis2.. jiran2 bagi bertukar2 juadah.. waa air pon kalau tak tebu, ada laicikang, sirap, jagung.. mcm2..


takpe laa aku pon dah biasa kat sini.. makan apa yang ada and bersyukur laa kan dari takde ape2.. anyway.. rindu kampung... huuuu dah2..


jom berdoa time dekat2 nak berbuka ni laa doa mustajab dan antara waktu yang Allah makbulkan permintaan hambaNYA.. berdoalah dengan seikhlas hati.. insyaALLAH.. mudah2an angin ramadhan yang bertiup lagi di hari ini mendatangkan seribu rahmat buat kita.. amin..



p/s:


tajuk angin ramadhan bertiup lagi ni aku ambik dari kata2 "kak Jai" pagi tadi masa baru balik dari kelas.. dan aku rasa ianya sesuai sebagai pembuka kalimah dan penutup kalamku semperna ramadhan yang mulia ni.. selamat berpuasa!!


6 comments:

myQza said...

salam ramadhan aina.. selamat berpuasa... :)

seronok berpuasa hari pertama dgn keluarga :)

white rose said...

salam ramadhan ya...smoga pose thn ni penuh ek...~ngeee

HanzSensei™ said...

buat c aina... ak buat ni puisi simple tuk ko smpena bln mulia.. slmt berpuasa..hihi~

Ramadhan..
dtg dinanti..
pergi ditangisi...

Ramadhan...
bagai kekasih setia..
beri arti pada menjiwai...

Ramadhan...
ini syukurku pada Ilahi..
alun bait puji damba cintaNya..
moga kita fi rahmatillah...

:: eyeNa :: said...

kak tedi:

betul tu syok sgt2 kat umah hari tu.. isk rindu giler..

kak dylla:

sama2 laa kita berpuasa.. tapi kalau penuh tu..?? errr...

Hanz:

wah my fren.. sejuk hati i dgr puisi u.. ngee bagus2..

aslam said...

cek ari ni mkan mee basah..cedap angat2..
mama mask..
hehehe..
nnti abg jemput buka kat umah na!!!

heee..
yang..

ni mak temah bagi murtabak..
nk balas ap ni?
mak temah???
hahahha..
adoiiiii..sakiiiit.cubit cam ketam..
hahahha

:: eyeNa :: said...

ayoo tak aci betul makan sedap2.. i makan ayam toyeng je tetiap hari.. huhu