:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Thursday, August 6, 2009

kalimah cintaku..


tiba2 hari ni mood aku agak jiwang2.. tersentuh tatkala halwa lagu nasyid ku dengari.. cuba bermuhasabah.. merewang-rewang fikiranku mengimbau segenap pengalaman dalam hidupku.. hidup yang penuh liku2.. pastinya setiap dari kita mempunyai cerita sendiri dalam perjalanan yang semetara ini.. aku juga begitu..
:::::::::::::::::::::::::::::::::

Gambar tu bukanlah cover novel atau sebagainya.. sekadar bingkisan hati.. sekadar melayan jari jemari yang teringin melakarkan setitip potret kenangan.. sementara ada nyawa di jasad, sementara tenaga mengizinkan.. sementara ilham dikurniakan...


::::::::::::::::::::::::::::


tiada pula idea, kisah apa yaa yang dapat aku tintakan disini sekarang? sudah banyak kiranya coretan demi coretan yang aku kongsi.. ada yang disukai ada yang dibenci.. ada yang diminati ada yang cemuhi..


begitulah lumrah.. tidak selamanya kita mampu menurut kehendak insan lain yang pastinya mempunyai pelbagai permintaan.. ada yang dapat kita perbuat ada yang tak terdaya untuk kita lakukan.. namun aku yakin setiap usaha kita akan membuahkan hasil andainya ia dibajai dengan keikhlasan walaupun kita gagal.. ehem2..

"kegagalan bukanlah apabila kita tidak berjaya mendapat apa yang kita cita2kan, tapi kegagalan adalah apabila kita berputus asa sekiranya kita tidak berjaya mendapatkannya.."


maka sekiranya kita tidak mahu berusaha setelah kita tidak berjaya.. kita adalah orang yang lebih teruk dari orang2 yang merasakan diri mereka gagal tapi mereka tidak berputus asa..

mungkin kita pernah berfikir, erti memberi pada yang mahu menerima..


"kalau kita memberi tapi orang lain tak mahu menerima buat apa kita nak bagi lagi kan?"

hakikatnya walaupun orang tak sudi terima tapi kalau kita terus bagi, lama2 diterima jugak.. ahak..


*********************

satu hari aku marah minah (bukan nama sebenar) sebab beliau tak kuar kelas time rehat.. sebagai pengawas sekolah yang berdedikasi, aku memang tegas..


"keluaq2.. lani time rehat.. takleh dok lam kelas!"


tapi tiba2 minah menjawab dengan muka yang selamba lagi blur..


"ni aku bagi senyumanku ke (kat) mu.."

itulah sikap minah bila aku beremosi.. dah laa diberinya senyuman yang mcm kingkong.. *err sbb apa aku kata camtu sebab dia senyum2 kambing je, mcm perli2 aku je.. tapi kingkong bukanlah ada kaitan dengan kambing begitu sebaliknya.. namun kambing dan kingkong 2'2 adalah haiwan.. errr minah bukan begitu.. beliau insan biasa..


"aku tak tu laa.. watpa mu jadi gini minah?, nak sengeh pon bagi laa ikhlas sikit, aku tego (tegur) mu wat muka men2 ja.."


aku dah mula tak puas hati.. adoii.. minah2.. nak kena dia ni..


"aku tu mu bukan garang pon.. nak marah aku pon muka mu mcm dok teran nak berak ja.. aku tu mu terpaksa.. hahaha.."


kata2 minah membuatkan muka aku yang ketat ni menjadi longgar bagaikan takda skru..

"hahahahahahaha....."


aku ketawa sekuat hatiku.. tah kenapa aku rasa lawak dengan ayat minah..


"aku dah agak dah mu ni bukan reti marah pon.. muka cam mu tak sesuai nak marah aku.. sebab aku seorang yang jujur.."


"awat mu kata lagu tu?" soalku dalam letih tertawa..

"tak tu gak.. tu ja aku mampu aku kata.."


"maksud hang minah..?"


"sebab bila mu marah aku tengok hidung mu jaa.."


isk si minah ni main2 sungguh.. adoii penat aku nak melayan minah tau..


"awatnya apa masalah mu dengan idung aku.."


"takdak masalah apa aih... lubang idung mu segi tiga.. unik.. hahahaha..!"


adoiii.. ada ke idung segi empat tepat lak.. minah ni kan.. dia ni kan... eeee geram aku tau!

"ikot suka hang laa minah.. masa rehat dah habis pon.. dok laa lam kelas lama2.."


kataku dengan wajah kembali serius.. hehe.. sebab loceng da bunyi lagi aku layan minah nanti aku pon jadi mcm minah kang nanya je..


"esok mai laa tegur aku lagi.. aku nak bagi senyuman aku kat mu tetiap hari.."


sempat minah berpesan padaku.. tapi aku cam fobia je nak tegur minah.. hua hua..


past tu aku p tandas aku tengok lubang idung aku.. errr... 3 segi ke segi 3 minah kata tadi?! tapi malang tengah syok2 aku perhatikan idungku.. minah tersengih di satu sudut.. waaaaa!!!!


aku terus berlari keluar dari tandas.. dan malunyeeeee!! erkkk.. aku telah terpecaya kata2 minah.. dah minah telah berjaya mengenakan aku... adoiiiii...


**********************

aku tergelak sesorang tiba2.. dan waktu tu dua2 roommate aku memerhatikan aku dengan wajah serius.. tapi aku plak tengak je idung mereka supaya dapat mengawal emosi.. kaedah minah aku aplikasikan kini.. erkkk..


roommate aku plak masing2 menutup idung...

"eerrr aku tak kentut la.. sumpah..!"

p/s: sorry aku termerapu dan entry ni dah lari tajuk..erkk

5 comments:

ustazah dyLLa said...

layan jiwang ek???~wakaka...

HonEyBuNNy said...

ila tertarik la dgn ayt ne... "kalau kita memberi tapi orang lain tak mahu menerima buat apa kita nak bagi lagi kan?".......tol tu kan....ila pnh gk terjd gini....kita nak buat baik xnk n tlg ikhlas...huuhu...tp kdg2 ada yg kita memberi xegt lak kita pernah tlg dia..xhargai diri kita..uhuhu..mcm2 la skrg kn ragam org...

aslam said...

part last ni mmg bhaya..tapi sentimental value mahal woo..
kalu xcaya jgn wat..
nnti dpt cbit laa hang pa..
hehehe

nza said...

wah...cutenya adik akak nihh...

uchiha ct-k said...

hahaha.....
apsal sebelum ni kite tak perasan entri ni eh?
lawak giler cite pasal hidung tu....
nanti kite nak tolong u check kan bleh?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA......
:D
:D
:D
:D
:D