:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Friday, May 1, 2009

Err.. Dewasakah kita..??

lagi dua hari aku akan exam paper Islam dan Gejala Sosial. subjek elektif luar jabatan.. ada lagi 4 elektif luar tapi hanya di fakulti pendidikan dan akademi pengajian islam..ahaii.. akanku berusaha sehabis daya yang ada.. paper last.. dan lepas ni aku akan merindui blog ni..juga teman2 blogger yang lain..rindu nak baca cerita2 kalian.. aku tinggal di kampung, mana laa ada internet.. cuma di perpustakaan desa.. itupun kadang2 boleh guna kadang2 tak.. kalau boleh nanti aku akan selalu datang update dan ikuti kisah kamu semua..

cuma aku akan berangkat ke Oman 23 hb ni.. maka lepas 4 hb ni aku akan sibuk dengan kemas barang2.. aku dah bincang dengan suraya nak sewa tempat simpan barang. banyak pulak buku2 aku sepanjang di sini.. dah 2 tahun rupanya.. tak percaya pon ada.. rasa mcm baru sekejab je aku hadapi hari orentasi di kolej kediaman kinabalu ni.. mcm baru semalan ia berlalu.. dah nak masuk tahun ketiga rupanya aku di sini.. entah aku ada lagi entah tidak untuk tahun berikutnya..hmm



gambo tu member2 masa sekolah menengah..kami sama2 dulu.. sekarang masing2 da jauh, tp still jumpa masa cuti2.. kami A4..hehe bukan kertas laa.. Aina, Asiah, Aisyah, Awatif... A'4..

rasanya rindu pulak nak balik zaman2 sekolah2 dulu.. sgt2 seronok.. memori silam kisah persahabatan aku dengan kawan2 sekolah dulu kadang2 menjelma di fikiran.. lantas membuatkan aku tersenyum sendirian.. terhibur rasanya mengenangkan saat penuh tawa ceria..hingga terhapus segala duka di hati ni..ahaii.. aku bersyukur, kalaupun aku adalah pelajar sekolah menengah kebangsaan yang hanya kelas di aliran agama, ia membawaku ada di sini ketika ini..

*******************************


"..وحد... اثنان... ثلاثة.. أربع"


aku membilang-bilang.. satu persatu dengan gagap.. aku baru kenal perkataan2 tu.. sekejab lagi ustaz nak dengar sorang2 hafal tu, aku sangat2 lemah mengafal.. walaupun ia simple sebenarnya..
"aina, aku takok laa mu tu dak, aku dok keta pala ni..aku tak tu nak ngapei ni.mapoh laa aku riso ustaz hawing aku thok kot tingkap jaa.."


(err ni loghat kat kawasan aku laa..daerah Padang Terap..sikit lagi dgn siam..ahaii.. maksudnye : "aina aku takut laa hang tau dak, aku dok ketaq kepala ni.. aku tak tau nak mengafal ni.. mampus laa aku risau ustaz baling aku keluar ikut tingkap.")


"emm mu ingat mu sorang ka.. aku ni lagi laa tak gheti ni.. kalo mu kena hawing thok kot tingkap, perasan aku kena puta terok lagi.. tah2 nuu nek ataih prabong nu.. uii laa aku takok laa.."


wawawa mampukah kamu faham tu.. aduss.. ok2 maksudnye : "emm hang ingat hang sorang ja ka.. aku ni lagi laa tak reti ni.. kalau hang di baling keluar ikot tingkap, aku mungkin kena putaq (pusing2 mcm gasing daa) teruk lagi.. entah2 naik atas bumbung tu.. alahaii laa aku takut laa.."


kriiingggggggg...!!!! alamak loceng dah bunyi past ni kelas bahasa arab.. waa.. aku dah mula berpeluh2..menggigil pon ada..ahaii.. aku masih duduk bertenggek di tempat kawanku.. awatif... dia yang sama waktu dengan aku..sama2 lemah nak mengafal..


"bangun semua... assalamualaikum ustaz.."

"waalaikumsalam.. duduk tempat masing2.. noraina meh hafal dulu.. napa dok kat tempat orang?.."


إجلس الآن.. نور عينا ، تفضل إلى أمام الفصل


"err tapi ustaz, saya tak..err.. bagi orang lain dulu boleh dak ustaz..saya..err.. saya.."


"apa saya2 kan ana dah cakap kalau apa2 pon kena cakap arab lam kelas.. kamu ni tak yakin nak mengafal, hati gelap.. makan kepala ikan.."
ustaz menyambung kalimahnya dengan bahasa arab.. yang pada ketika itu aku hanya terkebil-kebil mendengarnya.. sedikit agak terpana dengan tuduhan ustaz tu..


"تكلم اللغة العربية فقد عند في هذه المادة.. مفهوم كلامي..؟؟"


"نعم"


aku masih lagi terkebil-kebil bila semua lam kelas aku tu jawab pertayaan ustaz, sedangkan aku tak faham apa-apa.. dan mengikut langkah kakiku ke depan kelas untuk mengafal kononya.. sebab ustaz panggil tadi.. tu yang buat aku terdorong untuk ke depan.. waktu tu tangan aku dah berconteng dah dgn perkataan2 tentang huruf-huruf lam bahasa arab.. aduss siksanya... ustaz slamba mengangkat kertas bertanda "26" dan aku di suruh menekanya dalam bahasa arab.. emm aku nampak rotan dah ada di tangan ustaz.. menunggu mangsa sahaja.. jantungku makin berdebar.. aku cuba mengingat.. ah.. kenapa aku blur ni.. aku jeling sikit2 kat tapak tangan aku tulis2, tp da tak faham apa dah plak..
"err... isnani wa sittah.."


pelajar-pelajar lain ada yang dah gerun dan mcm tak sanggup nak tengok kejadian pertama hari tu.. tapi bagi mereka yang tahu jawapan, tersenyum2 memerliku..mungkin memikirkan bahawa soalan tu senang sangat.. ada yang cuba berbisik dengan kuat dan nak bgtau jawapan..tapi aku tak dapat dengar..


ustaz dah mengangkat rotannya, namun masih memberi peluang untukku meneka.. di tunjukknya kad bertanda "20".


"err a'ishrun.."


kemudian ustaz menunjukkan kad tadi.. "26"


"err a'ishrun wa sittah"


fuh.. mujur.. kali ni dah betul..aku sungguh..lupa.. tapi..??!.. tiba2 ustaz menyuruhku menahan tangan.. arr.. aku sangat tak faham..kenapa ustaz nak rotan aku..kan betul laa tu 20=a'ishun dan 6=sittah.. aduss... aku hanya memejamkan mata cuba menahan..


aku sangat2 gementar.. aku dah pernah tengok ustaz Azmi rotan kawan2 aku yang lain sebelum ni.. aku tak sangka aku pon kena..waa... dan kelas seakan2 sunyi seketika. ada beberapa orang kawan aku dah tunduk dan ada yang tengok tempat lain.. tak sanggup kot tengok aku kena rotan, aku pon dah lama ni pejam mata.. mujur tak terlena di tempat kejadian..hehe
praaap..!.. rotan tu patah.. bila terkena tangan aku.. bukan sebab tangan aku ni keras ke kuat sgt ke ape..tp sebab rotan tu da mmg nak hancur dah pon.. aku mengepar2 tanganku.. sambil menghembus-hembus.. fuuuhh... aduhaii.. dah merah dah.. tapak tangan aku hari tu kebas je.. mujur tangan kiri yang di rotan, kalau kanan mau2 aku tak dapat nak menulis hari tu..


waa nak2 je aku menangis.. tapi aku kan tabah.. aku tak malu sikit pon.. relaks jer..konon2 sasa laa sangat kan.. i just smile.. p duduk tempat aku sambil mengurut2 dan menghembus-hembus tanganku berkali-kali.. dan hari tu ramai yang senasib dengan aku..past tu baru laa aku tau bahasa arab ni terbalik.. kalau 20 = a'isrun dan 6= sittah.. so 26 = sittah wa a'ishrun.. huhu..


**************************************
yaa.. disebabkan aku pelajar yang tak pernah marah walau aku di denda, di kutuk dan sebagainya oleh seorang guru.. aku tak kisah, dan aku rasa ia buat aku berjaya jadi mcm sekarang.. sebab kutukan itu, denda itu adalah ikhlas bukan sebab menghina..dan dia mahukan yang terbaik untuk aku..ngee
dulu aku tabah, kena denda mcm2 aih.. tambah2 masa sekolah rendah.. aku mmg tak ayu pon..haha.. sekarang aku mungkin dah letih kot.. mcm nak berehat dari semua tu.. dulu sungguh aku budak nakal yang selalu kena denda yang selalu buat hal..yang selalu usik orang.. kadang2 aku pujuk kawan2 aku yg nangis sebab ustaz rotan..or sebab kena maki dengan cikgu..

"takda pa pon.. ustaz ke cikgu tu bukan nak bunuh kita. dia nak ajo (ajar) kita tu. mu toksah teriak (nangis) laa.. ustaz tak tu (x tahu) apa pon.. mu tgk ku ni ustaz godam (rotan) sampei patah natang (kayu rotan) tu aku tak teriak pon.. esok kita tunjuk kat ustaz kita leh buat naa..alololo.."
haha tapi sekarang aku tak kuat dah..haha.. sbb apa yer..sbb aku dah makin jd wanita ke..? emm mcm geli je ginjal kan..hehe.. tp itulah lumrah kehidupan..mungkin dulu aku gadis remaja yang tak banyak fikir dan anggap semua remeh2..tapi sekarang kenapa dengan aku yaaa.. haha pelik2..haha dan aku sedar aku dah ada di satu tahap yang lain.. orang di sekelilingku pon dah lain2.. hehe dan aku dulu anggap orang yang umur 20 lebih dah dewasa.. tapi sekali fikir, dewasakah kita..?? hahaha.. tah ape2..
*sory kalau salah eja eh..kekadang ak malas betulkan,ok

8 comments:

The Guy said...

usia mendewasakan kita..
pengalaman mengajar kita..

milimilo said...

pengalaman yg menarik..all the best for exam :)

Monkey D Luffy said...

ko g oman wat per?

eyena said...

kapada the guy :
betul kata kamu..hehe

kepada milimilo :
macih2 chayok!

kepada luffy :
ak g oman kursus bahasa arab laa..huah huah huah..

aslam said...

hahahhaha.thniah berjaya mengeraskan perutku...

xpernah lagi jumpa anak murid duk cerita balik kejadian ngeri dalam situasi lwak camni punyer truk..
hahhahhaha

tahniah..

kot loghat lagi rase best..pure..

anyway..tahniah dapat p oman..

jgn lupa kami kat m'sia no

eyena said...

hehe.. takpe2 tak lupo aih.. p sat ja pon..waa pure daerah ke.. biasa laa smagat cintakan ngara..(ada kena mgena ke?) haha

MuNiR said...

remaja xsemestinya dewasa. .
dewasa xsemestinye matang. .
waaa. . kesian kt abg syg die. .
awek g belajar jauh2. .
he he senang2 lawat blog ak keh aslam!

eyena said...

hehehe.. err haji munir.. pandainya kamu bermadah pujangga..ewah wah..hee