:: mereka Terhebat ::

Thursday, July 9, 2009

kisah cinta monyet 1

Huh lama gak aku tak update blog ni.. dok sibuk dengan kuliah.. dah laa hari isnin kelas dari pukul 9pagi sampai 5 petang tu full.. ayaii.. sory eh kawan2 suma.. aku membzkan diriku dengan sem baru ni.. tapi aku ada cerita lama-lama nak kongsi tau.. kisah cinta monyet yang pernah aku hadapi.. chewah.. ok2 nak start dah ni..

*******************

memula nyanyi dulu.. layan jiwang.. ewah..

Waktu terasa semakin berlalu
tinggalkan cerita tentang kita,
Akan tiada lagi kini tawamu
tuk hapuskan semua sepi di hati..
Ada cerita tentang aku dan dia,
dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
saat kita berduka saat kita tertawa..

aku hanya mendengar lagu tu.. kosong pula fikiranku.. entah apa yang kini bersarang di fikiran.. memikirkan sesuatu yang berat untukku kongsi.. bimbang nanti ada yang tersalah tafsiran.. namun hatiku kuat untuk melakarkan sedikit perutusan yang lamaku pendam seorang.. bukan tidak mahu bercerita, Cuma risau nanti ada yang memikirkan aku bukan-bukan.. tapi, setelah lama aku berfikir.. aku tahu, kisah ini mampu memberi tauladan kepada semua. Dan faedahnya mampu membuka buah fikiran pembaca.. aku pasti..

****************************

“aina ada orang kirim salam ke mu (kat hang).. budak tingkatan 1 Khas 4. budak asrama mu tu dak (hang tau dak).”

tiba-tiba Hafizah memberitahuku.. waktu tu aku baru tingkatan dua.. masih belum cukup matang.. aku dilantik sebagai pengawas sekolah.. uniform biru yang aku pakai dari tingkatan satu sedikit sebanyak menambah keyakinanku.. terkadang menyusahkan aku juga.. menambah keyakinan kerana aku menjadi perhatian guru-guru dan rakan-rakan.. tapi menyusahkan bila ada pelajar bermasalah yang berdendam dengan aku dan tugasku..

“err.. aina.. mu dengo (hang dengar) dak ni..? budak tu men (main) bola sepak wakil sekolah kita.. mu tu (tau) dak, rugi kalo mu tak kawan dengan dia.. dia minat ke (kat) mu..”

“hah..? budak mana lak dah ni.. aku tak suka laa kawan dengan budak laki.. malas laa..” nadaku sedikit ego..

“weh.. mu tengok tu.. budak tu laa..” Hafizah menunjukkan seorang budak lelaki sebaya kami.. sedang pelajar tersebut sibuk membeli makanan di kantin.. aku hanya memandang dan tidak merasakan apa-apa perbezaan pelajar tersebut dengan pelajar-pelajar lain.. aku mengalihkan pandangan ke tempat lain..

“weh mu tak tengok ka.. dia tu boleh tahan apa..”

“aduhai.. Hafizah kawanku.. kalo mu suka ke (kat) dia mu gi kawan laa dengan dia, aku takmo laa..” aku bangun dari kerusi di kantin itu dan berlalu dari Hafizah..

“ni.. aku nak p jumpa teacher Mahani sat.. jumpa mu di kelas k..” aku sempat memberitahu Hafizah yang masih tercengang-cengang memerhati gelagatku, aku meninggalkan dia keseorangan..
"padan muka nak suruh aku capel sangat.." kataku di dalam hati.. (tak berani cakap bebetul kat depan2, hafizah terkenal dengan cubitan mautnye.. nanti tak pasal2 aku dapat lebam sebab kena cubitan tu.. ekekeee)

Siapa pulak budak lelaki yang berani kirim-kirim salam kat aku ni.. dia tak kenal lagi aku macam mana (aku garang, kadang2 aku cepat marah, suke makan banyak, suke terus terang, suke cakap, suke2, ape2 je laa yang aku suke..) nanti menyesal je dia tu.. hmm.. (menyesal kalo tak kawan dengan aku yg cun ni kan.. ngee ngeee)
* bang jgn jeles2 eh ni al-kisah lama2.. ekeekeekee dush2.. (aku tumbuk diri sendiri sbb terperasan cun tadi.. atoii..)

U all Nak tau tak last2 aku kawan ke tak dengan budak lelaki tadi? Then apa yang terjadi?? Cececeee sape yang pakar cinta monyet mesti tau jawapan.. ekekekeee lagi (gelak style baru aku.. err..)

***********************************

Kenapa yaa baru di bangku sekolah dah pandai nak bermain cintan cintun..? mampukah kekal cinta yang sebegitu? Aku sudah ada jawapannya.. kekal atau tidak semuanya bergantung kepada diri kita sendiri, bergantung kepada matlamat, cara dan bagaimana kita membentuk cinta itu. Apa yang aku pasti cinta tanpa landasan agama tidak akan ada yang bahagia selamanya.. mungkin di dunia nikmatnya ada tapi di akhirat sana.. bagaimana pula..? persoalan ni harus kita fikirkan sebelum kita berani mengucapkan “I love u” dan “I love u too”

“kalau dah kenal dan berjumpa tak semestinya ada yang akan terus bercinta.. kalau dah bercinta tak semestinya semua akan bertunang, bila dah bertunang tak semestinya semua akan selamat berkahwin, kalau dah berkahwin lak, tak semestinya semua akan bercerai.. kalau bila dah bercerai tak semestinya ada yang rujuk semula..”

chewah chayalah aku hari ni buat ceramah kan.. sebenarnya aku nak tenangkan diriku dari kesedihan2.. dan dengan mengingati saat kegembiraan aku mampu tersenyum sendirian.. (petua awet muda, jgn takde pasal pon senyum2 sendiri jugak sudah laa.. kang namanya "cari pasal" tu..ngee) ahaii apa pon perjalanan kehidupan kita mesti di teruskan.. chayok2..!!

13 comments:

mohad said...

cinta monyet tu biasalah...

:: eyeNa :: said...

ngeee tp bila monyet yg bercinta nanti jd luar biasa tau..hihihi

piNky LuCiA said...

monyet um byk yg bercinta
bertenggek atas pagar pg2 dan ptg2.. hahaha

myQza said...

aku masa sekolah x do cintan2 monyet ni! Sbb pertama aku tak cun macam munG!! ekekekek..
sbb kedua.. sekolah agama beb!! ha ha ha!! sebbaik time aku tu ade lg student lelaki.. lepas tu jek.. dah jd sekolah sepenuhnya pompuan.. ekekekke

lynodehearty said...

kalo becinta ngn monyet lagii luar biasa..hoho..

:: eyeNa :: said...

kak pinky: haha betul tu cuma kita je tak bercinta mcm monyet..hahaha

ted : alahai takpe laa janji ada pengalaman tgk kucing2 bercinta kan..hahaha ops! da lari topik.. haa monyet2 bercinta..ayaaii

Kapten Luffy said...

aku lagi sadis... monyet jatuh cinta kat aku

Unknown said...

hmm...dh nama pon cinta monyet kan
btw pasal pa depa pggl cinta monyet ek?
pelik ak..

Nur Sharmila said...

cinta monyet??tiba2 teringat zaman2 dulu kala...haha..cinta monyet la..cinta beruk pun ada..jangan bercinta dengan monyet sudaaa...

white rose said...

akak dh post pasal cintan2 monyet ni...xsilap akak dlm bln 5 arituh...kalo ko rajin, g laaa bca...beh gak ade cintan2 monyet ni ek...

akak tau...ko bercinta ngn dak tuh, then ko putus, pastu skrg ni dak tuh cri ko blik kan???ptut laaa ko sedih2 ek...

memandai je akak wat spekulasi...~hahahaha~

:: eyeNa :: said...

hehe nanti sye buat sambungannye..ekekeee

aslam said...

hahahha...anak sapa la tu..

mjuq banyak la hang..
kira famous la..
hang punya cinta pun jadi isu..
cam rtis..

monyet..monyet..
hahahhaha

BudaK BAik tAPI Nakal..... said...

ehmm..cinta monyet???..lau manusia cinta monyet..hbs lau monyet y bercinta nk pangil per lak?? wajab akak....hahahahah...um 2...