:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Thursday, July 23, 2009

entry petang jumaat..

Ni adalah entry aku yang ke 102 ni.. haha dah capai angka ratus rupanya aku membuat coretan dan merapu kat sini.. dan aku tergaru eh silap, terharu tengok follower dah 85 orang.. cam tak caya jer.. eheh..


nak cakap apa lagi eh.. takde idea lak.. hahaha sekarang aku suka berjalan dari blog ke blog.. baca apa yang blogger2 lain merapu.. hehe, syok gak hilang strees aku..

ada yang buat cerita kelakar2 ada yang wat citer rekaan, ada yang bebetul fakta bukan auta, ada yang ayat dah mcm novel dah, buat sajak laa apa laa.. tak kurang jugak yang buat berita2 dan artikel yang memberi info pada orang lain..

cara tulisan aku lak jenis yang lebih pada merapu laa.. kalau aku wat cerpen ke cerita ke ada yang bebetul ada yang ikot suka aku je.. haha..

tapi aku suka baca blog yang cite pasal keindahan alam and haiwan2 terutama kucing..waaa aku suka kucing.. personaliti pon kucing tau.. sbb aku pemalu.. haha malu2 kucing.. erkk


*****************
"adik, kita nak letak kucing ni nama apa eh?"

aku yang baru berumur 8 tahun atau 9 tahun ketika itu telah menjumpai seekor kucing.. dan dengan excited aku berbincang dengan adik aku, nak letak nama apa eh..

"kak.. kita rasa baik letak nama hitam.."


"pasal pa?"


"sebab bulu dia ada warna hitam.." kata adikku..


"ermm oren ok dak?" kataku pula..


"tapi ada bulu warna puteh jugak.. mana leh boh (letak) nama oren ja.." adikku sedikit tak bersetuju dengan nama yang aku cadangkan... ahaii yang beliau letak nama hitam takpe plak.. eee! nak kena betul adik aku ni.. isk..




"haaaa...!" tetiba kami serentak mendapat idea..

"apa dia kak?" tanya adikku..



"kita tau dah nak boh nama apa.."



"kita pon tau dah.. akak, bgtau laa dulu.."



"adik laa habaq dulu.."




"akak laa.."



"adik laa.."



"kak.."



"adik.."


* ish apa nak jadi ni bila laa nak bgtau nama kucing kan.. masing2 dah malu2 kucing lak nak bagi nama ni.. adoii...


"tam.." adikku bersuara..


"ren.." aku pulak memberi nama..


"teh.." adikku mengemukakan ideanya yg kedua.. hmmm



"senang2 'tam ren teh' laa..." aku dan adikku sekali lagi serentak memberi nama buat kucing comey berbulu hitam oren dan putih itu.. hahahaha dan kami balik dengan riang ke rumah.. lalu membela kucing tersebut... bagai menatang minyak yang penuh.. ewah saje2 letak peribahasa.. kasi gempak sikit citer ni...
*********************

tapi kan "tamrenteh" dah mati.. huhiu.. sebab kena langgar dengan kereta.. aku dan adik laa orang paling sedih.. kami kebumikan kat bawah pokok pisang masa tu. dah bebelas tahun dah ianya berlalu.. tapi "tamrenteh" adalah kucing pertama yang kami jaga...

********************

kehilangan "tamrenteh" membuatkan aku dan adik selalu rindukan kucing.. dan tetiba mak and ayah hadiahkan kami seekor kucing yang berbulu.. haha * ada ke kucing takde bulu.. ngeee.. maksud aku berbulu gebu sangat2... and ianya membiak banyak.. *mcm ikan lak kan membiak2 ni.. sampai kami bagi kat jiran belakang umah jugak..

dan yang paling comey namanya "nye nyee" kucing termanja.. gambo bawah ni adalah "nye nye" masa tahun 2004 yang lalu.. "nye nye" pon da takde kat dunia ni.. huhuu.. windunyeee....!





kini adik mempunyai seorang isteri yang juga sukakan kucing, dan kat umah adik dah bela kucing.. tapi aku tak terambil gambonye.. kata mak..

"ambik laa gambaq, nanti kucing tu cepat mati.."

betul ke? tah...

***************************

adik, bertuah dah kahwin dapat isteri yang suka haiwan mcm kucing ni.. maksudnya orang tu penyayang.. mcm aku gak laa suka kucing.. aku pon penyayang ape kan.. ngee


errr kan ke aku dah termerapu pasal kisah kucing aku dah start lak pasal kawhwin adik ni.. waa dah lari topik... ayaii.. rindu betul kat suasana masa kecik2 dulu.. eheeee...

"adik, adoyaii dah jadi suami orang dah adik ni akak eh.."

cam tak caya jer semua ni.. ianya berlalu begitu cepat.. sehinggakan aku seakan masih di awang2an.. ahaii..

ehem2.. dah tamat pon citer aku di petang jumaat ni.. ngee ngeee, satgi nak p pasar malam laa.. yeeehh..!! lalalala

7 comments:

<< s| tED| >> said...

skarang x bela kucing lagi ke eyena?? amek lah gambo kucing adik tu! :)

a kl citizen said...

wahai peminat kucing yang berjiwa kucing dan pemalu cam kucing, mana gambar pengatin awaknya...adik awak langkah bendul ke?

ijad said...

sudah ramai follower ya,,,

ustazah dyLLa said...

wah...jdi pengapit ye kamu ni...bila kapan kamu mau langsung majlis kamu pula???jangan ditunggu lama...nanti ada pula yg ngambik jalan kamu...(ckp mggunakan gaya minah indon yg kempunan nk pakey kebaya)...

~wahahahahaha...

windu laaa kt adik muchuk akak ni...

nza said...

akak ade 2 ekor kucing eksyen..sekor Murrad n sekor lg Murrady...bkn apa, depa 2 ekor nih xsuka mkn ikan..ada ke patut,asyik nk mkn ayam jerr.brlagak betoii....ee, lbh2 lak...

eyena said...

kak ted.: mak cakap takleh ambik gambo kucing.. hahahaha

a kl citizen : ha'ah mcm tu laa gayanye.. cek je lom kawin..huhu

kak dylla : hehe windu kamu jugak.. mmmuah!

kak nza: mmg nak kena betul kucing tu.. sebijik mcm kucing.. eheh..

aslam said...

tucing ooowh tucing..
kita pun ad gak menatang tucing bagai minyak yang penuh..

tapi tucing tu jenis xbbulu (cian ya),xberekor (bukan putus)dan xberkpala berbadan berkaki la..

dan skrang dia pun dh xdak lagi...huuuuu( aku cian kat hang la)

dia bukan p mana2..
cuma mmg xdak..
kira xwujud tucing kat umah
tu yang "aku cian kat hang la"

hehehe
jangan mare