:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Monday, March 1, 2010

kalau main layang-layang kan best..!

salam.. ahlan.. berjumpa lagi kita nampaknya..ngee aku masih ada disini tak kemana2.. ada sahaja melawat kawan2..aku janji ada masa aku komen entry kamu2 semua eh.. hee aku pasti akan membalas kunjungan kamu2 yg tak pernah bosan untuk terus melawat blog buruk aku ni..

well aku tak tahu nak cerita apa.. banyak sangat yang aku alami sepanjang 2, 3 minggu lepas.. aku nak catat semua lam blog ni.. tapi takde masa sangat.. lebih sibuk buat tugasan dan macam2 keje.. huhu so sorry!

pon begitu aku tetap nak kongsi ngan kamu pengalaman aku masa balik kampung tempoh hari.. sangat syok.. sebab musim sekarang ni berangin je di kampung.. padi pon orang dah tuai.. jadinya seronok kalau kita main layang2..!!

******************


"hiiiyaaaaakkk..!! tarik tali tu elok2.. haha.. tingginyaaa..."

"acu, kata nak bagi cek main.. awat acu yang kalut ni.."

tetiba aku rasa sentap.. anak buah aku tu kedekut tak bagi aku main sama tau.. padahal aku yang buat layang2 tu, grrrr... (nak2 jer aku lepuk budak kecik ni..!)

"acu, cek nak wau (layang2) ni bawak balik rumah cek..!"

aik.. dah laa tak bagi aku main sama, mintak nak kat dia sorang pulak.. tamak haloba budak ni..haish2.. sabar eyeNa sabar..

begitulah.. setiap petang mesti p main layang2 kat bendang yang dah takde padi tu.. tak lama lagi musim menanam sampai, tak dapat lagi lari2 kat bendang cam sekarang.. huhu..


layang2 yang aku buat hari tu cuma "wau kemetot" yakni wau segi empat jer..haha sesuai laa ngan anak buah aku yang baru tadika tu.. kalau aku buat "wau bulan" kang sekali ngan budak tu melayang..haha

sebenarnya ada beberapa wau yang aku reti buat.. "wau kemetot" yang paling asas.. yang lelain tu "wau kucing", "wau helang", "wau bulan" dan "wau kengkang".. haha nama2 agak pelik kan.. aku tak tau laa tempat lain penggil cane..

best taw main layang2 or wau ni.. aku sampai terbaring kat tengah2 sawah tu sebab penat kejar wau yang terputus tali.. huh...!!


semestinya tak best laa kalau g main sorang2 dan cuma ada 1 layang2.. hehe adik2 aku pown turun padang juga bersaing naikkan layang2.. dan adik aku sungguh bangga ngan "wau kucing" yang dia buat.. confirm laa naik lagi tinggi..siap ada bunyi lagi taww.. heh

riuh suara2 kanak2 lain yang turut bermain sama.. berlari2 kejar mengejar dan bersorak tatkala angin bertiup membawa layang2 terbang tinggi.. waaah...

"segarnya suasana ni.."

aku memejamkan mata sambil badanku rebah ditengah bendang itu dek kepenatan.. angin yang bertiup lembut menyapa tubuhku... suara burung yang turut terbang melintas pemandangan layang2 amatlah mengasyikkan aku..

dan kemudian turut rebah di bahuku seorang lelaki.. manja telatahnya..

"love u sayang.."

bisiknya..lalu di kucupnya dahiku penuh kelembutan..dan kemudian dia bingkas bagun dan menyertai permainan layang2 tadi.. aku hanya tersenyum.. memandang kebahagiaan yang sungguh indah untuk diungkapkan.. (^_^)

sultan pencen.. is is is.. aku hanya menggelengkan kepala sahaja melihat dia ketawa dek kerana layang2nya tersangkut di pokok.. gelak tawanya itu menghiburkan aku..

*****************


sejenak aku menghirup udara segar, jasadku bagaikan sudah berlalu dari tengah sawah.. turut terbang menggapai layang2 yang galak dibawa angin.. sungguh cantik awan nan biru kemerah-merahan.. ini terjadi kerana mentari sudah mahu terbenam diufuknya..

bunyi siulan burung makin kedengaran.. burung2 itu terbang pulang ke sarang.. hari melangkah senja.. layang2 sudah semakin rendah.. talinya sudah mula digulung semula.. suamiku dan adik2 juga sudah penat berada ditengah sawah melepaskan layang2 itu sejak tadi..

aku masih asyik menikmati pemandangan mentari yang kian hilang... sudah pukul 7 lebih.. kami pon berlalu meninggalkan tempat kami bermain layang2.. tunggulah esok.. aku pasti akan datang lagi jika nyawaku masih mengizinkan dan jika kudratku masih mampu berjalan..

"aku nak main layang2 disini lagi.."

aku bermonolog sendiri.. seperti pernah aku lalui saat2 sebegitu satu ketika dulu.. ketika usia ku belum mencapai angka puluh.. ketika aku juga mungkin seorang budak tadika..!! heheheee

*******************

hari ini aku dah berada di Kolej.. di Kuala Lumpur.. jauh dari angin desa.. teringin lagi nak main layang2.. kalau laa boleh main layang2 lagi kan best.. huhuu...

tanda tanya (?) : kamu pernah main layang2 tak?

6 comments:

white rose said...

akak slalu main layang2 masa kecik2 sampai sek men...bila dh jadi cikgu trus de main dah...

kt sini panggil layang2...

wei, akak terasa teringin nk baring tengah2 sawah yg dh dipotong tuh...pastu ade seorang insan bernama suami baring bersebelahan...

arrrrggghhhhh...jeles gue...

Mawar_berduri said...

wah best main layang2

:: eyeNa :: said...

kak dylla:

heee tu laa kak.. sgt indah dirasakan dunia ini bila bersama ngan org2 yg kita cintai.. termasuk suami..ehem2

:: eyeNa :: said...

hehe best tau.. jom join..

nza said...

skrg mmg angin kuat....
rindu kg bila tgk sawah tu...

:: eyeNa :: said...

kak nza:

hehe tu laa kak.. rindu sgt2 kan kat kg.. ahaii