:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Thursday, November 7, 2013

zaman belajar paling best

assalamualaikum.. tiba-tiba malam ni rasa rindu sangat zaman study dulu.. sebab apa eh? mungkin terlalu banyak kenangan yang sukar untuk aku lupakan ketika aku masih pelajar.. antara zaman sekolah rendah, sekolah menengah sampai universiti, aku lebih rindu zaman masa study kat universiti.. mungkin sebab kat universiti aku baru kenal makna kehidupan.. cheeeewah..


ni gambar kenangan dengan geng2 asrama SMK Raja Tun Uda.. heh.. nampak cam sebaya depa tak? ahak..

*************

tadi petang, aku kena ganti kelas PJK.. entah apa aktiviti yang hendak aku lakukan bersama murid-murid tingkatan 2 Bestari dan 2 Jaya. tiada semangat pula hari ini. setelah cuti 4 hari, beginilah jadinya.. kena ambik mood balik ni..

ketika aku turun, pelajar-pelajar sudah menungguku.. kami kemudian berborak di pondok rehat. mereka tidak mahu bermain. kata mereka, padang basah, hujan.. aku hanya mengikut permintaan mereka.. sekali sekala bagi peluang pada pelajar untuk tentukan aktiviti apa yang  mereka mahu apa salahnya kan..

Mendengar mereka berborak-borak, menimbulkan rasa terhibur di hati ini..macam-macam seloroh dan telatah mereka yang mencuit hatiku.. kadang-kadang aku kalah juga.. rasa mahu ketawa dengan lawak-lawak mereka..( amboii budak-bidak ni saja nak tengok cikgu depa gelak, sabaq jaa laa )

" hahahha.. ustazah dah gelak..hahaha.."

aku kembali buat muka relaks.. huh.. aku jegilkan mata.. oop.. mereka semua menutup mulut masing-masing menahan ketawa..arrr tau pon takut..

"ustazah, hari tu saya dengar ustazah masuk kelas 2 Tabah ustazah ajar depa nasyid.. ajar laa kami juga.. nyanyilah ustazah.."

"hah.." aku buat muka pelik.. "ada-ada jaa kamu ni.. sekarang kita kat padang yg indah lagi permai ni, mana boleh  nyanyi nanti hujan pulak.."

"alaaaa ustazah, takpa hujan pon takpa, asalkan dapat dengar ustazah nyanyi.. nyanyi laaa.."

mereka mula memujuk.. tiba-tiba rasa malu pulak.. sedangkan masa dalam kelas aku tak rasa apa-apa pon.. mungkin situasi tu tak sesuai kot..eheh.. aku mula tukar topik.. aku ajak mereka buat kumpulan dan main bOOM boooM.. haa subjek PJK laa katakan.. boleh laa nak bermain-main untuk rehatkan minda kan..  aaa

"ok ustazah, kami geng zimbabwei"

" kami korea.."

"hah? korea.. ada  rupa ka? mcm bangladash jaa.." pekik seorang sahabat mereka.. pecah sekali lagi derai ketawa menghingarkan pondok rehat itu.

kemudian bising pula mereka bergaduh-gaduh tentang nama kumpulan masing-masing.. indon laa india, afrika laaa.. aduhai.. kanak-kanak riang ria..hmm aku hanya memerhati karenah mereka.. dan aku membiarkan mereka menyelesaikan plihan nama kumpulan masing-masing.. seronok melihat keakraban mereka.. teringat dan terimbau kembali ketika aku pernah berada di usia sebaya mereka..

selesai main bOOOm booM.. Mereka mula kepenatan. mana tak penat, sambil jerit bom tu sambil gelak-gelak,kacau kumpulan lain.. ada saja..ahai..

********************

begitu menjadi guru membuatkan aku terasa bahawa aku seakan masih di bangku sekolah.. mana taknya, kalau dah join budak-budak.. kita pon boleh jadi budak-budak.. haa itulah rahsia kejelitaan..haha.. jelita laa sangat, kalau main teka-teka dengan budak-budak pasal umur, macam-macam nombor naik.. paling sedih depa teka umur 35 tahun! arrrrrr... tapi paling best depa teka 19  tahun..ekekekeeee cam perli jew..haha biarlah.. janji bahagia..haha..

eh mana cerita pasal zaman belajar paling best ni? emm lain kali laa.. lupa dah..teringat cerita anak2 sekolah jaa..ahai..

No comments: