:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Sunday, July 18, 2010

Hadapi Hidup Ini Apa Adanya!

salam.. dalam menjelajah msg2 di inbox.. terbaca msg ini dan sesuai kiranya aku tintakan kembali di blog ini.. sekadar berkongsi..

Disunting dari buku La Tahzan karya Dr. ‘Aidh al-Qarni

Dunia ini adalah panggung sandiwara, ceritanya mudah berubah. Begitulah sebuah syair lagu yang sedikitnya bisa mewakili keadaan ini. Kondisi dunia penuh dengan kenikmatan, penuh rupa, melenakan, banyak pilihan, banyak warna. Semuanya ini bercampur baur dengan kecemasan, kesulitan, dan berbagai penderitaan hidup.
Kita tidak akan pernah menemukan seorang ayah, ibu, isteri, suami, adik, kakak, kawan, sahabat, pekerjaan yang padanya tidak terdapat kesulitan. Justru kadangkala pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan benar-benar tidak anda sukai. Maka dari itu, padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya. Itu kalau anda ingin selamat dengan adil dan bijaksana. Pasalnya, betapapun setiap luka ada harganya.

Allah memang menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hal yang saling berlawanan, dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang saling berseberangan, dan dua pendapat yang saling bertentangan. Yakni, yang baik dengan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan kesedihan. Dan setelah itu, allah akan mengumpulkan semua yang baik di syurga. Adapun yang buruk, kerosakan dan kesedihan akan dikumpulkan di neraka. Ada hadith yang di mafhumkan..

“Dunia ini terlaknat, dan terlaknat semua yang ada di dalamnya, kecuali dzikir kepada Allah dan semua yang berkaitan dengannya, seorang yang ‘alim dan seorang yang belajar.”

Maka jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyataan yang ada. Jangan larut dalam khayalan. Dan, jangan pernah menerawang ke alam imajinasi. Hadapi kehidupan ini apa adanya; kendalikan jiwa anda untuk dapat menerima dan menikmatinya! Bagaimanapun, tidak mungkin semua teman tulus kepada anda dan semua perkara sempurna di mata anda. Sebab, ketulusan dan kesempurnaan itu cirri dan sifat kehidupan dunia.
Bila kita merapatkan barisan, menyatukan langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal-hal yang mudah kita lakukan, meninggalkan hal-hal yang menyulitkan, meluruskan langkah, dan mengesampingkan berbagai hal yang mengganggu pasti terasa sempurna hidup ini.

Seperti sebuah syair lagu:

Ketika mimpimu yang begitu indah, tak pernah terwujud, ya sudahlah
Saat kau berlari mengejar anganmu, dan tak pernah sampai, ya sudahlah


Coz everything is gonna be okey..!!

Tanda tanya (?): apakah kita mampu bertolak ansur dan memaafkan untuk mendapatkan kedamaian??

3 comments:

Mawar_berduri said...

selamat Berpuase,
Seronok la berpuase berdua tahun ni ...Semoga ramadhan yang mulia ni memberi seribu keberkatan buat kita

:: eyeNa :: said...

hehe thanks mawar berduri..wah terharunya.. da berapa kurun i tak buka blog ni.. masih ada mawar di sni..hee selamat berpuasa jugak yer mawar..hee

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam ramadan dan selamat puasa