:: mereka Terhebat ::

::MEREKA SANGAT HEBAT::

Saturday, July 23, 2011

cabaran menjadi ibu..

salam.. haa baru jew lepas cakap dengan kak dayah.. kakak yang jugak baru lahirkan baby.. sama cam Naurah..kak dayah mengadu baby dia Udin, asyik menangis macam mengamuk jer.. so aku pon nak laa kongsi camna pengalaman aku waktu Naurah mula2 di bawa balik ke rumah..

boleh di katakan dekat seminggu jugak Naurah menangis tak henti2.. pelik jugak sebab susu dah bagi, pempers dah tukar, perut dah letak minyak dan barut tapi still nangis jugak baby ni.. aku pon tak tau nak buat apa lagi, menangis jugak laa jawabnya..

sapa tak sedih tengok anak menangis tak henti2.. tambah2 emosi ibu dalam pantang, sakit bersalin pon belum hilang, nak angkat baby nak riba nak pujuk dia bawak jalan2 sana sini pon tak boleh.. amatlah menyentuh hati. yang aku mampu buat masa tu bila Naurah tidur, aku usap kepala dia dan aku cium dia sambil bisik kat telinga anakku itu..

" sayang jangan laa nangis lagi, kesian laa kat ibu, ibu tak mampu nak angkat Naurah dan tak dapat duduk bersila untuk riba Naurah, luka ibu masih berjahit..Naurah sayang kan anak yang baik.. kesian laa kat ibu, ibu teringin nak pujuk Naurah.. jangan laa nangis sayang.."

arghhh tak mampu pon nak cakap banyak2.. renung saja muka baby lama2 terus jatuh air mata.. rasa camne tah.. susah hati taw.. tengok baby nangis sampai serak suara dia.. hmmm nak buat camne yer?

then masa umur Naurah 4 hari aku yang berjalan pon masih perlahan ni sanggup g bawak baby jumpa seorang alim untuk mintak air penawar.. itulah usaha di samping aku dan suamiku sendiri yang berdoa..

memula dah terfikir nak tukar nama Naurah dah jadi Albab ke ape ke.. hehe tapi bila ketuk2 pintu masa Naurah menangis, tambah2 laa kuat tangisan dia..haha benci betul Naurah dengan nama Albab eh? hehe.. sabar jew laa..

kalu ikut kata orang tua2, anak ni nangis sebab ada hajat yang ibu bapa dia sebut tapi tak buat lagi. maksudnya masa dalam kandungan tu ibu atau bapa ada niat apa2 untuk anaknya.. sejurus lahir kalau boleh kena laa tunaikan apa yang di hajat tu.. contohnya kami..

suami aku niat nak puasa sebulan kalau aku lahirkan anak kami dengan selamat, anak sihat sempurna.. so wajib laa suami aku puasa sebulan tu, konon2 baru laa hilang menangis anak tu.. betul ke? aku kurang percaya sikit tapi dah kata orang tua2. ambik jew laa tak salah pon kot..

alhamdulillah dah cukup sebulan suami aku berpuasa.. anak bertambah2 baik dan montel tak nangis2 dah. kalau nangis pon ada sebab laa.. nak nangis mengamuk tanpa sebab tu dah takde lagi laa macam memula dulu..

berbalik pada cerita Naurah yang menangis tak henti2..lepas jatuh tali pusat dan cukup seminggu, kami cukur rambut Naurah.. sampai botak.. haa agaknya kepala pon dah rasa ringan, so pelahan-lahan Naurah mula berubah dan dah tak kuat nangis lagi..

bagi aku laa anak ni nangis sampai kita tak tau kenapa, masa awal2 seminggu hingga umur sebulan or lebih sebab.:

1. Biasa laa tu sebelum ni anak duduk dalam rahim.. dunia yang sempit, bila keluar dia rasa lain tu yang nangis..

2. mungkin ada sakit tali pusat ke, kembung ke.. atau sakit2 yang kita tak dapat nak faham lagi. maklum saja laa anak tak dapat nak cakap dia sakit katna.. so dia luahkan dengan menangis jew laa..

3. Tak selesa kot.. yer laa kot2 pempers basah ke berak ke.. haa

4. yang penting lapar laa kot.. tapi kalau dah kenyang pon nangis jugak, anggap laa baby nak manja2 supaya tak stress jiwa kita..

5. kalau dah semua sebab dah di cari dan memang jawapannya cam takde sebab je baby nak nangis, berdoa laa banyak2 bacakan ayat ruqyah pada dia.. siapa tau kalau ada kaitan dengan makhluk2 lain kan..

6. sebab apa nak nangis lagi? semua dah buat tapi still nangis? jumpa doktor pon dah.. hmm bagi aku itulah permulaan.. sebab anak baru nak hadapi hidup yang serba serbi cabaran di dunia ni.. biarlah.. kita pujuk jew laa..supaya anak tidak takut untuk hadapi hari2 mendatang dan supaya anak tahu kita ada di sampingnya dan menemaninya serta menyayanginya..

7. tu jer kot.. takde idea dah laa kenapa nangis lagi.. layan jer laa nangis dia.. hehe satu hari nanti tangisan tu laa yang kita nak rindu.. saja jer baby nak bagi kita rindu dia.. tu yg kita dok rasa nak baby lagi jer tu..hahaha

sebelum aku merapu lebih lagi.. aku stop kat sini jew.. hehe esok dah habis laa aku berpantang.. dan tempat pertama aku nak g lepas pantang ni adalah melawat Udin.. anak Bacat dan kak Dayah.. bawak baby naurah sama g jumpa sepupu dia..hehe okey.. semoga kita semua tabah menghadapi cabaran2 sebagai seorang ibu dan ayah... semua ni dapat pahala berlipat2 ganda.. bukan sia2 kan.. peace..!! (^_^)v

p/s

Entah2 anak nangis sebab nak dapat harta banyak tak? hehe

cepatnya masa berlalu..

Salam.. haa nampaknya hari semakin cepat berlalu.. macam baru kelmarin jew aku masuk tadika, past tu macam semalam jer aku kat sekolah menengah.. dan rasa seolah-olah baru sejam yang lalu aku masuk universiti, kahwin, mengandung.. dan sekarang dah ada baby.. cepatnyaaaa......

aku buka album2 lama.. tengok balik gambar2 masa aku sekolah2 dulu, masa aku budak2 dulu.. rasa tak percaya, mimpikah aku??

 kehidupan cepat benar berlalu.. pengalaman semakin bertimba-timba aku kumpul.. usia juga sudah berganjak sedikit demi sedikit.. daripada seorang anak kecil, aku menjadi remaja, dewasa, seorang isteri.. dan kini aku adalah seorang ibu.. ibu?? arghhh macam mimpi..!

tak sabar nak tunggu saat anakku boleh bercakap.. nak dengar anakku panggil aku "ibu.. ibu.." indahnya...dah sebulan usia anakku.. Ain Naurah.. lagi 3 atau 4 bulan aku akan dapat dengar jelas perkataan "ibu.. ibu.." itulah harapanku.. insyaAllah..

aku belum dapat menjadi graduan pada tahun 2011 ini lantaran aku bercuti kerana melahirkan anak..sepatutnya aku sudah tamat belajar..tapi aku ambil keputusan untuk tunggu 2012..tak apa, yang di kejar akan dapat asalkan yang dikendong tidak berciciran..

aku akan menjalani latihan mengajar pada bulan MAC 2012 nanti.. sekarang ni masa untuk baby sepenuhnya.. seronok.. melihat telatahnya dan perkembagannya.. walaupun ada yang memandang janggal.. maklum saja masih pelajar tapi sudah ada anak dan tangguhkan pelajaran demi anak..

pastinya bermacam2 tanggapan mereka..biarlah, aku tidak peduli. aku ada duniaku sendiri, aku sudah boleh membuat keputusan untuk hidupku.. andai mereka tidak berpuas hati apa boleh buat.. ini kehendakku..ini kehidupanku dan aku berhak menentukannya.. menentukan corak duniaku..

"kita tak akan pernah dapat puaskan hati semua orang.. dan semua orang takan pernah mahu perpuas hati terhadap kita biarpun kita sudah lakukan semua kehendak mereka.."

sebab? manusia kan memang di ciptakan begitu.. tak sama dan takkan pernah ada persamaan.. itukan kuasa Allah.. kalu kembar sekalipun pasti ada bezanya.. so nak penuhi hati semua orang bukanlah kudrat kita seorang.. oleh itu kita mesti berdoa, beramal, dan penuhi kehendak agama.. ianya lebih berbaloi berbanding berusaha untuk menggembirakan orang yang belum tentu mahu menggembirakan kita..

 apa aku merepek ni?? arghhh macam2.. biasalah dah jadi ibu laa katakan.. hehee.. untuk anakku Ain Naurah.. ibu berdoa agar Ain Naurah jadi yang terbaik.. insan solehah..di sayangi semua dan ibu sentiasa meredhai Ain Naurah.. kehidupan Ain Naurah kini dan akan datang.. seorang ibu sentiasa mahukan anaknya bahagia.. itulah aku kini.. ahaii..

Friday, July 22, 2011

pengalaman melahirkan anakku..

salam.. dah lama tak post yer.. sebab? apa lagi kalau bukan sebab aku sedang berpantang sekarang ni.. sedar tak sedar, pejam celik pejam celik dah 41 hari pun usia anakku..dan aku pun dah hampir nak habis pantang bersalin..

indahnya bergelar ibu hanya Tuhan yang tahu.. kalau nak cerita saat2 awal menjadi ibu ni bamyak pengalaman baru yang aku tempuhi..ianya merupakan detik2 yang amat aku rindui.. satu per satu hari berlalu.. melihat perkembangan bayiku membuatkan perasaanku bertambah bahagia.. seronok melihat telatahnya, tangisan manjanya, gelak tawa dan senyuman yang terukir di bibir kecilnya..

bayiku kini sedang di ribaanku..nyenyak terlelap selepas menyusu..aku perhatikan wajah bayiku ini. sungguh tenang.. teringat ketika kali pertama aku melihat wajahnya..

.............................................

aku di jangka bersalin 10 jun 2011.. ini adalah pengalaman pertama, anak sulung.. aku tidak pernah merasai sakit bersalin, malah aku tidak tahu apa perasaannya dan bagaimana sakitnya bersalin itu.. yang aku tahu hanyalah menunggu jika turun tanda2 bersalin seperti yang diberitahu oleh jururawat dan kebanyakkan orang kepadaku..

10 jun telah berlalu.. ada sedikit debaran dalam hati tatkala melihat tarikh jangka itu.. kenapa tak bersalin lagi ni? risau, bimbang, macam2 perasaan mula menghantui mindaku.. sakit yang lain dari kebiasaan telah aku rasa.. tapi aku tidak yakin itu sakit mahu bersalin, jadi aku bertahan sahaja..

jam sudah 12am.. 10 Jun telah bertukar menjadi 11 Jun 2011.. tiba2 sakit yang luar biasa datang lagi.. lebih kerap.. tidak lena tidurku.. mengiring salah, telentang salah.. duduk tak kena.. berdiri pon tak kena.. resahnya hati tidak terkira lagi.. tapi aku yakin, ini mungkin baru permulaan.. aku cuba bertahan lagi.. sampailah pagi..
 
Aku mengadu pada suami dan mak tentang sakit itu..tapi masih belum turun apa2 tanda mahu bersalin samada darah atau air ketuban pecah, jadi mak dan suami keluar ke pekan seperti biasa.. dan mak sempat membeli buah rambutan serta manggis.. aku makan juga untuk menjaga hati mereka walaupun ketika itu selera makan seperti sudah hilang.. aku tahu mak belikan buah2 tersebut untukku rasa kerana selepas bersalin nanti aku perlu berpantang dan tidak lagi dapat menikmati buah2 tersebut..

sudah tengahhari.. sakit tidak juga hilang.. rasa seperti segugut, sakit perut memulas.. semua ada.. kadang2 perut mengeras dan sakit mula bertambah.. aku sudah tidak mampu berdiri tengahhari itu.. hanya terbaring, dan mak cuba memeriksa keadaanku.. ternyata darah sudah turun.. tanda bahawa saat bersalin sudah semakin dekat.. debaran membuak-buak..

aku dibawa ke hospital kerajaan yang terletak di pekan..hanya 5 minit sahaja perjalanan untuk ke hospital tersebut dari rumah.. dan sesampai di sana aku di periksa oleh jururawat, kerana tarikh jangka bersalin telah terlebih 1 hari, mereka memasukkan aku ke wad bersalin.. ketika itu bukaan rahim hanya 2 cm..

saat berada di wad bersalin di hospital kerajaan tersebut adalah saat yang terburuk yang aku rasa! maklum saja aku tidak berpengalaman melahirkan anak..bahkan aku tidak pernah masuk wad di sebabkan mahu bersalin! ini kali pertama! 

betapa tidak puas hati terhadap layanan kurang mesra oleh jururawat di hospital bersebut, aku memendam saja perasaan.. rakan di katil sebelah menyebelah juga tidak berpuas hati malah mereka menangis-nangis mengadu kepadaku layanan kasar jururawat di situ kepada mereka.. aku hanya berdiam..ini mainan psikologi.. sepatutnya jururawat perlu tenangkan pesakit bukan mengancam serta menengking pesakit..

malas aku nak cerita betapa buruknya perangai jururawat di hospital tersebut.. bukan setakat perkataan kasar, perbuatan juga begitu.. sungguh sakit dan lebih menyakitkan hati.. buktinya suami dan mak pun mereka kasari.. 


" hang dok buat pa tak tidoq lagi? tidoq laa..! hang ingat hang sakit nak beranak dah ka? setakat buka 2 cm tu tambah anak sulung tunggu esok lusa baru nak beranak kot.. lain kali toksah mai hospital pon takpa..!'"

kurang ajar punya jururawat.. mana laa aku taw sakit bersalin tu camna.. dah tu aku sakit tak dapat tido nak paksa2 aku tido plak.. bukan aku ganggu korang pon! bukan aku ketagih sgt nak masuk wad ni,korang yang tahan aku kat sini!.sakit hati.. sabar2..

rasa macam nak kuar wad tu jer, aku ni pantang kalau orang tengking2 or cakap kasar dengan aku.. aku tak suka!..
sekarang dah 12 Jun 2011.. suasana sunyi malam di wad itu tidak terasa kerana ada saja bunyi mengerang orang yang mahu bersalin dan tangisan bayi.. bertambah berdebar hatiku.. aku membuka yaasin dan membaca perlahan.. berdoa supaya cepat melahirkan anak, mudah dan selamat semuanya.. suamiku ada di luar wad sedang menunggu aku.. kesian dia, tentu ada nyamuk gigit.. aduhai.. aku hanya mampu mengeluh..

pagi menjengah tiba.. berkali-kali aku diperiksa.. dan bukaan sudah 4 cm.. lambatnya nak tunggu 10 cm.. jam 2 petang itu aku di masukkan ke bilik bersalin kerana bukaan sudah 5 cm.. tapi yang tak puas hatinya jururawat di situ tidak profesional.. dah tu takda doktor yang menyelia, kalau ada doktor hanya datang ketika on call sahaja itupun jika ada kes kecemasan..

tersiksa aku di bilik bersalin hanya tuhan yang tahu.. jururawat di situ tidak mempedulikan sakit kita, malah mereka rancak berbual dan bersembang hal dunia masing2.. sedangkan aku sedang berperang dengan nyawa.. aku mula tidak mempercayai jururawat di situ dan takut untuk bersalin mula menghantui diri..

sudahlah demikian, jururawat2 di bilik persalin tersebut pula mengusik aku dengan macam2 usikkan sehingga aku menangis sendirian menahan kesakitan..

"hang lambat lagi nak beranak tu.. baru buka 4cm atau 5cm jaa..nak tunggu 10cm baru boleh beranak..! kalau rasa sakit dah macam tu hang tau laa nak bersalin nanti  lagi sakit 10 kali ganda!"

"hang nak beranak anak sulung, entah2 esok baru beranak. tak pon pukul 2 atau 3 malam satgi.."

"laki hang nak masuk tengok, kami tak bagi.. husband friendly hospital ni kalau takda orang jaa.."

"berani ka laki hang tengok? entah2 pengsan baru taw.. dok kalut nak tengok sangat.."

eeeee bengang gila hati aku masa tu.. dah siap kata camtu kat suami aku.. eeee emosi aku dah tak stabil, kalau larat aku nak penampar muka sorang2 jururawat tu..! aku tengah sakit, cuba laa bagi aku tenang.. dah macam jurubuang tebiat dah jururawat. apa kejadahnya diaorang tu! kalau jururawat kena laa rawat orang bukan sakitkan hati.. hmm dah laa orang sakit, jiwa sensitif takkan diaorang tak belajar kot semua tu..

tahan jer laa, taw2 dah jam 6:30 petang dan aku masih belum bersalin.. paling benci bila jururawat tak bertauliah macam diaorang dok check2 aku! arrrrrr.. sungguh benci.. aku di keluarkan dari bilik bersalin dan masuk ke wad semula.. bayangkan! betapa tak profesionalnya mereka.. sebenarnya banyak kes dan ramai yang terkena kecuaian mereka dan terpaksa di hantar ke Hospital Besar Sultanah Bahiyah di Alor Star..

aku dah tak tahan sangat dah.. suami aku pon dah tak tahan, dia menunggu kat luar tu pon kena leter dengan jururawat.. kes mintak kerusi jer.. ciss!! dah laa diaorang tegah suami masuk tengok aku..konon hospital husband friendly..tapi macam penjara ja.. suami aku terus call PMC, Putra Medical Centre.. sebuah pusat perubatan swasta.. dah tak fikir duit ke ape waktu tu.. nak tunggu esok macam tak sanggup dah.. sakit tu nak mintak ubat or bius pon takde.. alasan sebab takde pakar.. so macam bersalin dengan bidan di kampung.. baik bersalin dengan bidan jer.. ada jugak dia pedulikan kita..

then alkisahnya aku pon keluar dari Hospital kerajaan tu and naik ambulans ke PMC konon2 nak g swasta nak mintak ubat tahan sakit.. anak sulung laa katakan sungguh aku tak pernah rasa sakit yang demikian.. tapi sesampainya di PMC aku di masukkan ke bilik bersalin di temani mak dan suamiku, tak sampai setengah jam selamat aku lahirkan anakku.. ya Allah syukur mudah..tak sempat ambik suntikan tahan sakit ke ape dah.. terus bersalin normal.. cuma tersiksa jiwa sikit jew waktu kat Hospital kerajaan tu..

kalau ikut hospital tu, konon2 esok lusa baru aku akan bersalin, ni datang swasta da boleh bersalin la pulak? mujur juga bersalin dengan pakar, keluar jer, baby terus buang air besar. bayangkan kalau aku terus tunggu di hospital kerajaan tu, entah2 anak dah berak dalam perut, kan da jadi masalah.. huh..

begitulah, dengan pengalaman pertama aku dah tahu sakit yang macam mana dan aku da boleh agak bila nak g hospital untuk bersalin past ni.. hehe mybe lain orang lain laa kisahnya.. lain orang lain juga sakitnya. ada yang mudah memang betul2 mudah.. syukurlah.. harap2 anak2 yang seterusnya mudah dan terus di permudahkan.. insyaAllah... 

melihat anakku yang comel.. hilang sakit dan penat bersalin.. kali pertama mataku memandang anakku sudang menangis dan baru keluar dari rahim.. wajahnya bersih berseri..suci bak kain putih.. bayi perempuan.. kedengaran suamiku iqamatkan anak kami.. sayu dan sayup2..aku boleh tersenyum seketika sebelum aku terlelap bersama nadi yang berbaki..

p/s: 

JGN P BERSALIN D HOSPITAL KONEGHANG